Veden ottaminen vihreällä kupilla joesta.

Vesi elämän lähde – 6 vinkkiä juomahuoltoon vaelluksilla

Vesi elämän lähde – 6 vinkkiä juomahuoltoon vaelluksilla

Kysymykseen: "Kuinka usein juot vaelluksen aikana?" Monet vastaavat: ”Juon, kun olen janoinen". Mutta tiesitkö, että jano on itseasiassa ensimmäinen merkki nestehukasta? Siksi haluan, että pysähdymme hetkeksi miettimään nestetankkausta, jotta tulevat kesäseikkailumme sujuvat parhaalla mahdollisella tavalla.

Vaeltaminen on pitkäkestoista liikuntaa ja vaatii keholta paljon, varsinkin jos reitti kulkee tunturimaastossa. Ihmiskeho koostuu 70 % vedestä, joten oikea nesteytys on elintärkeää toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Ihminen menettää vettä levossakin ihon kautta sekä hengitysilman ja virtsan mukana ja nestetarve ilman suurempaa rasitusta on 1-2 litraa/päivässä. Kun tähän lisätään liikunta, nesteystarpeemme kasvaa. Valitsemamme reitti, kantamamme taakka, keliolosuhteet sekä oma kuntomme vaikuttavat tarvitsemamme nesteen määrään, mutta minimissään 2-3 litraa nestettä tulisi nauttia vaelluksilla päivittäin ruoasta saamamme nesteen lisäksi. Retkeillessä suosimme kuitenkin retkiruokiamme, joista vesi on poistettu kokonaan pakastekuivaamalla. Näin rinkan paino pysyy maltillisena kun et joudu kuljettamaan ruuan sisältämää vettä mukanasi.

Mies ja nainen vesiputouksella Lapissa kesällä.

Tässä on vinkkimme, joiden avulla voit pitää huolen riittävästä nesteytyksestä retkiesi aikana:

1. Älä odota, että olet janoinen

Juo vettä pienissä kulauksissa säännöllisesti sen sijaan, että juot kerralla suuria määriä. Kerralla juotu pullollinen vettä johtaa helposti vatsakramppeihin, imeytysmisongelmiin ja epämielyttävään hölskyvän veden tunteeseen vatsassa. Omassa rinkassani on sivulla verkkotasku, johon 0.75l muovinen juomapullo solahtaa hyvin. Siitä on mukava napata pullo käteen riisumatta rinkkaa, hörpätä suullinen ja ihailla maisemia.

2. Juo nauttimasi neste huoneenlämpöisenä tai haaleana

Kylmä juoma voi aiheuttaa monille ruoansulatusongelmia ja elimistö joutuu käyttämään energiaa nesteen lämmittämiseen. Tämä on erityisten tärkätä muistaa kylmällä ilmalla, koska kylmänä nautittu juoma laskee myös kehon lämpötilaa.

3. Pysy nesteytettynä myös pakkasella

Auringon porottaessa muistamme yleensä juoda useammin, ja kuivuminen ja sen vaikutukset kuten auringonpistos ovat retkeilijöille tuttuja. Mutta hyvä nesteytys on välttämätöntä myös kylmällä säällä. Talvivaelluksella aamutoimiini kuuluukin termospullon täyttäminen lämpimällä vedellä. Siitä on hyvä päivän aikana ottaa hörpyt jos toisetkin. Liian vähäinen nesteytys kylmällä säällä heikentää motoriikkaa, keskittymiskykyä, tarkkaavaisuutta ja yleistä vireyden tunnetta.

 4. Osaa havaita kuivumisen varoitusmerkit

Jano on selkeä merkki nestetarpeesta, mutta myös energian tai suorituskyvyn lasku ovat varoitusmerkkejä kuivumisesta. Jos päivän aikana sinun ei tarvitse käydä kuin pari kertaa puskapissalla tai virtsan värin on tummaa, sinulla on jo nestevajetta. Hyvällä nesteytyksellä jaksat vaeltaa sen ekstra kilometrin ja kärsit epätodennäköisemmin lihaskrampeista. Myös palautuminen rasituksen jälkeen on nopeampaa, kun olet muistanut juoda riittävästi.

 5. Juo ennen vaellusta, sen aikana ja sen jälkeen

Nesteytyksen tulisi alkaa ennen fyysistä toimintaa ja jatkua sen jälkeen. Juominen hyvissä ajoin ennen lähtöä maksimoi varantojasi, juominen vaelluksen aikana kompensoi veden menetystä ja nesteytys leiripaikalla edistää hyvää palautumista. Varsinkin pidemmillä vaelluksia riittävästä juomisesta huolehtiminen varmistaa mukavamman reissun.

6. Vesi vanhin voitehista

Aamukahvi ja -tee kuuluvat ehdottomasti hyviin retkiin, mutta näiden lisäksi jo aamusta on hyvä juoda myös pelkkää vettä. Kofeiinia sisältävät kahvi ja tee toimivat diureetteinä eli poistavat nestettä, joten jokaista nautittua kuppia kohden kannattaa muistaa nauttia mukillinen vettä. Tasavauhtisessa ja pitkäkestoisessa liikunnassa kuten vaeltaminen, vesi onkin paras valinta. Suomi on tuhansien järvien maa, joten vettä löytyy käytännössä lähes kaikkialta. Pohjoisessa pääsemme usein täydentämään vesivarantojamme kirkasvetisistä puroista ja järvistä, mutta etelämpänä vaeltaessa vedensuodattaminen on monesti tarpeen. Omassa rinkassa kulkee aina mukana vedensuodatin, koska onpa joskus pitkän hellejakson jälkeen jouduttu asumattomassakin erämaassa vaeltaessa tilanteeseen, jossa vesi on vaatinut keittämistä ennen käyttöä. 

Lopuksi pitää myöntää, että itselle on muodostunut perinteeksi pakata rinkan kätköihin yksi ekstrajuoma ensimmäisen vaelluspäivän iltaa varten. Se on olut, joka nautitaan leirin pystyttämisen jälkeen täydellisessä erämaan hiljaisuudessa. Sitä parempaa olutta kun ei saa mistään! 😁

 Lasinen vesipullo ja suklaamyslipussi maassa kallion ja kasvien keskellä.

Kirjoita kommentti

Huomaa, että kommenttien täytyy olla hyväksytty ennen niiden julkaisemista.